De eerste ervaringen op een gigantische school... - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Janke-Riemke, Dinette, Erna - WaarBenJij.nu De eerste ervaringen op een gigantische school... - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Janke-Riemke, Dinette, Erna - WaarBenJij.nu

De eerste ervaringen op een gigantische school...

Door: Janke, Dinette & Erna

Blijf op de hoogte en volg Janke-Riemke, Dinette, Erna

24 Oktober 2014 | Roemenië, Oradea

zo dat was even wennen vanmorgen. Om 10 voor 7 liep de eerste wekker af. En zo'n eerste nacht in een vreemd bed is ook wel even wennen. We zitten vlak langs een drukke weg en dat hebben we geweten. De ambulances hier hebben een nogal doordringend geluid en laten die nou net afgelopen nacht af en aan rijden.... Maargoed, fris en fruitig sprongen we uit ons bed. ( de 1 wel iets sneller dan de ander ).

We hebben wel weer gemerkt dat er miscommunicatie kan ontstaan wanneer je allemaal niet in je eigen taal praat. Zo waren we vanochtend enorm aan het haasten en stonden, jawel, een half uur te vroeg klaar. Dit overkomt ons nou nooit als we naar school moeten. Er zijn er namelijk die liever te laat komen zodat ze niet hoeven te wachten. ( toch Janke? ) Maar ook daar hebben we weer van geleerd. We vragen nu gewoon een paar keer extra hoe laat we ook al weer klaar moesten staan.

En toen werden we naar school gebracht. Blij dat we zelf niet in de auto hoeven rijden want het verkeer hier is absoluut onveilig. Iedereen schijnt enorm veel haast te hebben en men duwt elkaar nog net niet van de weg. Degene die het hardst toetert komt het verst. Op de school aangekomen werden we meteen hartelijk verwelkomt. We keken onze ogen uit want wat een enorme school. De school telt 1100 leerlingen in de leeftijd van 6-15 jaar. We kregen meteen uitleg over hoe alles in elkaar zat, dat verschilt veel van Nederland. Hier zitten de leerlingen steeds in hetzelfde lokaal maar wisselt de leerkracht van lokaal. Ook zijn er speciale leerkrachten voor engels, godsdienst en gym. Het is de bedoeling dat wij de komende 3 weken mee gaan draaien tijdens de gymlessen en daar de leerkrachten ondersteunen. Dus hebben we een poosje meegekeken en vooral geluisterd, want ons drukke klasje in Nederland tijdens gym blijkt toch nog lang zo erg niet te zijn. Hier geeft men namelijk aan 3 klassen tegelijk, dat zijn zo ongeveer 60-80 kinderen, de gymles. Ons respect voor de gymleerkracht is enorm. En we kijken er naar uit om volgende ook deze uitdaging aan te gaan. We werden steeds lieflijk toegeknikt door heel veel kinderen die het blijkbaar maar wat interessant vonden, van die Hollandse jufjes die alleen maar Engels praten...

Vanmiddag hebben we de omgeving wat verkent. Ook dat maakte indruk. Als we het vergelijken met al die gehaaste mensen in Nederland die zich druk maken of ze wel genoeg presteren, de mooiste auto's hebben en er goed genoeg uitzien dan schaam je je wel. Hier op straat is de armoede goed te zien en zijn er vooral mensen die zich zorgen maken of ze wel kunnen voorzien in hun basisbehoefte. Daar word je wel stil van...
Voor het eerst zelf boodschappen gedaan en betaald met Roemeense lei. Ook dat omrekenen is even wennen.

En nu gaan we genieten van ons weekend. Zondag naar een Roemeense kerkdienst waar we ook erg benieuwd naar zijn. Hier in Roemenië zijn alle mensen van dezelfde kerk en zijn er geen stromingen zoals in Nederland, dat werd ons meteen haarfijn uitgelegd. Mooi toch?

Fijn weekend allemaal!

• 24 Oktober 2014 - 22:04

Knuppeltjes:

Hoi meiden,

Fijn dat wij wat van jullie hebben kunnen lezen.
    Al het goede toegewenst en zoals wij het kunnen lezen is het wel eens goed om iets anders te zien als je eigen land. Zoals jullie al aangaven wat de armoede betreft.

Goede zondag alvast toegewenst.

• 25 Oktober 2014 - 12:07

Jannigje:

Wat een ervaring voor jullie en fijn voor ons om te lezen heel leuk verslag
    Rust lekker uit van de eerste indrukken en een goede zondag toegewenst

• 25 Oktober 2014 - 21:03

Fam.van Deelen:

Leuk om jullie verhaal te lezen. Het is daar wel heel anders dan hier in Nederland.
    We wensen jullie een gezegende zondag!
    Hartelijke groeten en liefs uit Opheusden. Familie van Deelen

• 25 Oktober 2014 - 21:29

Pellina:

Leuk om jullie verhalen te lezen!
    Geniet van de 4 weken!
    Liefs,
    Pellina

• 27 Oktober 2014 - 12:30

Hannie:

Fijn om even mee te leven! Heel veel plezier en succes verder weer!
    Liefs, Hannie

Janke-Riemke, Dinette, Erna

Ha allemaal, 23 oktober hopen wij in het vliegtuig te stappen, op naar Oradea in Roemenië. We hebben er enorm veel zin in! We hopen daar 3 weken mee te kijken op een school, lessen te geven en flink te genieten. De laatste week moeten we nog invullen maar ook die gaan we goed besteden. Vanuit de Driestar kregen wij de mogelijkheid om een internationale stage te doen, en tja.... als je die kans krijgt moet je die nemen toch? Omdat het lastig is om tijdens die maand iedereen op de hoogte te houden dachten we dat het handig zou zijn om een blog bij te houden. We weten niet precies hoe ons internet daar is maar we hopen jullie via deze blog zoveel mogelijk op de hoogte te houden.... Groetjes, Janke-Riemke, Dinette en Erna

Actief sinds 20 Okt. 2014